Bolagets tjänster
Gemensamma upphandlingar
Vid utgången av 2022 hade Hansel 73 ramavtal, 47 dynamiska inköpssystem och 26 små upphandlingar (vid utgången av 2021: 77 ramavtal, 45 dynamiska inköpssystem och 10 små upphandlingar). Antalet kontraktsleverantörer vid utgången av året var 981 (i slutet av 2021: 872).
Hansels största kontrakthelhet 2022 var distributionstjänster för Microsoft-behörigheter, där inköpsbeloppet uppgick totalt till 159 miljoner euro (2021: 109 miljoner euro). Det näst största kontraktet var IT-konsultation med 106 miljoner euro (2021: 85 miljoner euro) och på tredje plats el som avslutade med ett värde på 102 miljoner euro (2021: 56 miljoner euro).
För de största beloppen bland de statliga kunderna stod Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori, Försvarsmakten och Senatkoncernen. De största kommunala kunderna var städerna Jyväskylä och Helsingfors och Istekki Oy. Bland högskolekunderna användes bolagets kontrakt mest av Aalto-universitetet, Tammerfors högskolor och Helsingfors universitet.
Statens elupphandling sker centraliserat genom Hansels ramavtal som omfattar prisskydd med råvaruderivat i enlighet med statens säkringsstrategi för el. Hansel förvaltar portföljen och är motpart i derivatkontrakt för sina kunders räkning. Derivathandel är en genomgångspost för Hansel, och alla kostnader och intäkter i anknytning till den faktureras av de kunder som anslutit sig till Hansel-portföljen (se punkt 5.2 i noterna).
Konkurrensutsättningsservice
Värdet på försäljningen av konkurrensutsättningsservice 2022 var 2,4 miljoner euro (2021: 2,2 miljoner euro). År 2022 fakturerades 204 konkurrensutsättningsprojekt (2021: 182 projekt). Konkurrensutsättningstjänster tillhandahölls framför allt för IT-projekt, anskaffning av utrustning och olika slags serviceupphandlingar. År 2022 uppställdes i samarbete med kunderna effektmål för 69 konkurrensutsättningsprojekt och en utfallsbedömning gjordes i 44 projekt.
Tjänster för utveckling av upphandlingsverksamhet
Tjänsterna för utveckling av upphandlingsverksamheten hade en fakturering på 397 tusen euro (2021: 402 tusen euro). En stor del av utvecklingsuppdragen anknöt till styrning och organisering av upphandling, nyckeltals- och nulägesanalyser, planering, kontraktshantering, utveckling av leverantörssamarbetet och ansvarsfrågor. Enheten deltog med en betydande arbetsinsats i det nätverksbaserade kompetenscentret för hållbar och innovativ offentlig upphandling (Keino). År 2022 uppgick inkomsten från denna verksamhet till sammanlagt 281 tusen euro (2021: 304 tusen euro) som redovisas i övriga rörelseintäkter.